Förhållandet mellan Socialdemokratin och Svenska kyrkan?

Vet inte om det var Annika Strandhäll som startade det hela eller om hon bara hakade på. Finns alltså folk som upprörs över att statsministerns fru så öppet visar att hon är präst tillsammans med Ulf på Nato toppmötet i Vilnius. Det är lite utav en vattendelare för vänstern, inte alla håller med. Annorlunda att se att det finns Socialdemokrater som inte alltid slaviskt följer sina influencers ur den Socialdemokratiska eliten.

Pride och Nato?

En bra kommentar i Twitter tråden, av någon som Annika betraktar som vän får man anta då bara ett fåtal väl utvalda konton får ta sig friheten att kommentera Annikas tweets. Döljer namn och bild då jag inte uppfattar personen som offentlig.

Annika tycker att det är lika ”illa” som att hon skulle haft Pride flaggan intatuerad i pannan. Jag var tvungen att kolla både en och två gånger att det inte handlar om ett parodi konto, men det är hennes officiella Twitter konto.

Jag tycker bägge påståendena är lite märkliga, att hon skulle dölja det faktum att hon är präst, för vem anser Annika att hon behöver dölja det?

Pride flaggan? Fattar inte hur det hänger ihop heller, jag har varit Socialdemokrat större delen av mitt liv, jag brukar minnas hur ”vi” alla tänkte då, men… detta är helt bortom min fantasi. Någon vän får gärna förklara ”problemet” för mig, tacksam för svar.

Svenska kyrkan är en del av vår kultur och identitet

Själv ser jag inga motsättningar eller anledning för Ulfs fru att dölja att hon är präst. Hade hon haft en pride flagga tatuerad i pannan hade hon inte behövt dölja den heller. Ryssland är ju ingen fan av Pride festivaler eller HBTQ överhuvudtaget. Vissa fri och rättigheter är värda att slåss för och inte bara ge upp för att uppnå ”fred”, därav behovet av Nato.

Nato är en militär försvarsallians, svenska kyrkan är ett trossamfund, svenska kyrkan fortfarande en viktig del av den svenska identiteten och kulturen även om antalet medlemmar är lågt. Vår kultur, identitet och HBTQ rättigheter kommer försvaras av Nato styrkor i framtiden, av våra egna och våra nordiska grannars styrkor främst.

När politiken tar makten över kyrkan

Ibland får jag känslan att svenska kyrkan blivit kidnappad av Socialdemokraterna och blivit en politisk institution snarare en religiös. Den Svenska kyrkan har blivit Socialdemokraternas förlängda arm, därav Annika Strandhälls upprördhet.

Annika förväntar sig att Birgitta Ed som präst i Svenska kyrkan gör ett politiska statement genom att dölja det faktum att hon är präst. Det är ju ingen hemlighet för någon att den Socialdemokratiska eliten är lika mycket Nato motståndare nu som de alltid varit. Att de mycket sent bytte fot i frågan handlade ju bara om att vinna valet.

Denna utveckling där den politiska makten använder religiösa samfund kan vi också se i Ryssland. Där den rysk ortodoxa församlingen med ledaren patriarken Kirill av Moskva har mycket täta band med Vladimir Putin. Där bägge har tidigare haft positioner inom Sovjets underrättelsetjänsten KGB.

Lämna en kommentar